Noni Annona Ajar Petua Semulajadi Untuk Rawat Gastrik


Sakit gastrik sering kali menjadi penyakit utama ketika tiba bulan puasa. Ianya dijadikan alasan bagi mereka yang malas atau mahu ponteng puasa. Sakit gastrik akan menyerang bahagian perut sehingga menyebabkan pedih ulu hati akibat gas yang naik. 

Namun bagi mereka yang betul-betul menghidapi penyakit gastrik ini sebenarnya ada rawatan tradisional untuk mengurangkan sakit perut akibat gastrik. 

Apa yang menarik, anda tak perlu cari bahan-bahan ini kerana hampir pasti setiap rumah mempunyainya. 

1. Daun pudina

Ia membantu mengurangkan asid dalam perut dan melancarkan sistem pencernaan. Ia juga mempunyai kesan menyejukkan, sekaligus melegakan sakit perut akibat asid relfuks.

Hanya perlu merebus seketika daun pudina yang telah dihiris. Kemudian, minum airnya selepas ia sejuk. 

2. Halia

Ia sangat membantu melancarkan sistem penghadaman dan meningkatkan penyerapan nutrien. Halia mampu melindungi usus anda daripada ulser dengan merembeskan mukus dan mengurangkan asid dalam perut.

Rebus seketika beberapa hiris halia. Kemudian minum airnya ketika ia telah sejuk atau pun suam. Terasa perut semakin lega dan lancar!

3. Buah pisang

Pisang mengandungi pottasium yang sangat tinggi dan mampu mengimbangi asid dalam perut. Juga memiliki serat yang melancarkan penghadaman dan mengurangkan asid dalam perut.

Hanya perlu mengambil pisang dan makan beberapa biji untuk mengurangkan kesakitan pada perut

4. Getah betik muda

Titikkan tiga titik getah betik muda ke dalam segelas air panas. Suamkan air tersebut dan kemudian minum selepas sarapan pagi.

5. Gunakan Kunyit

Bersihkan kunyit. Setelah itu, parut atau kisar kunyit tersebut. Campurkan dengan sedikit air masak lalu ditapis. Tambahkan sedikit madu dan sebaiknya masukkan sebiji kuning telur. Minum campuran ini dan Insya-Allah gastrik anda akan beransur hilang.

6. Buah tamar dan susu kambing/susu lembu asli

Campurkan sedikit buah tamar dengan sedikit susu kambing atau susu lembu asli yang segar. Kemudian minumlah dua kali sehari.

7. Minum teh pekat

Minum teh pekat sebelum tidur. Amalkan sekali sehari, Insya-Allah, gastrik akan beransur hilang.

8. Guna hempedu atau pedal ayam

Hiriskan hempedu atau pedal ayam secara halus-halus dan jemur sehingga kering. Selepas itu tumbuk hingga hancur dan campurkan dengan air suam. Minum ramuan tersebut, tiga kali pada sebelah pagi, tengah hari dan sekali lagi pada sebelah petang atau malam.

9. Jus Durian Belanda Noni Annona

Jus Durian Belanda terkenal dengan pelbagai khasiat semulajadi yang mampu merawat penyakit gastrik kerana khasiat yang terkandung bersifat antioxidant (graviola). Ianya boleh melancarkan dan memberi tenaga kepada badan serta meningkatkan imunisasi dan daya tahan penyakit. 



Sumber : kaki share

Sumber :


EmoticonEmoticon