"Pakcik Tinggal Sini Lah" Warga Emas Merempat Tepi Lebuhraya Walaupun Ada Anak 9 Orang


Ibu bapa sanggup menjaga anak tetapi anak belum tentu mampu nak jaga ibu bapa mereka. Eryn Muhamad berkongsi kisah seorang pakcik yang tinggal di tepi Federal Highway. 

Walaupun mempunyai 9 orang anak namun sudah pasti ada sesuatu yang membuatkan pakcik ini mahu tidur di tepi jalan. 

Ini pakcik Ramli b Salleh , umur dia 70 tahun . masa mula mula aku kenal + jumpa dia nie , mati2 aku ingat dia cina . 

Hahahaha selamber je aku pngil uncle .. Pakcik selalu lepak tepi highway federal . hahaha kalau esok sabtu ahad aku keja kol 10 pagi aku akn joined lepak dengan dia . tapi kalau esok isnin sampai jumaat . aku tk lepak tp aku bg mkanan je kalau ade rezeki lebih .

Pakcik ramli dh kawen . ade sorang bini & 9 org ank. Bila aku tnya pkcik kenapa selalu sy balik keja mlm je mesti nmpk pkcik dok lepak sini ? Dia jawab " pakcik tinggal sini lah . 

Err ? pkcik tido mne ? Dia jwb " tgk lah kdg2 ats jejantas tkpon bwh jambatan dpn nie. atau bustop . Aku " oooooo .. makan dh ? dia mesti gagap2 nak jwb belom . Mesti muka nk create alasan . 

Bila aku tanya dia kenapa tk dok ngan ank2 ? Dia jawab kalau cerita tk kn abes . Tapelah pakcik okey je mcm nieyh .

Setiap kali aku jumpa dia aku akn nampak dia dok bawak beg plastik warna kuning . Apa dlm beg tu ? Kepingan surat khbar ( alas utk dia tido ) , baju selai dua . 

Benda wajib aku nmpk dia akn bwk sekali sebungkus Air teh panas . itu mesti dia bawak . Kalau ade rezeki adelah skali mknan org kasi dia bwk .

Kalau aku mai lepak ngan pakcik nie aku mesti bwk makan2 . Aku segan kalo mai tgn kosong . Pakcik mesti akn tmya ko bwk apa nie . Pakcik makan taw . makan kenyang2 nanti tido lena. hahahaahahahah . tido wajib lena.

Pakcik kabo ke aku , "dia nak masok rumah org org tua . tapi kena tolak . alasan dia sebab pakcik rmai anak . jadi mana2 kekawan yg dok bace ape aku bebel2 nieyh . 

Aku nak tanya cara cara utk aku tlg pakcik ramli mcm mne nk dpt msok rumah org org tua . Ade ke syarat2 dia . kalau korang bantu aku itu kira korang bantu pakcik ramli .

Kalau korang nk bagi bantuan makanan atau korang nk cari pakcik ramli nk kasi bantuan ke ? korang boleh cari dia dekat tepi highway federal nk mnghala kl ke shah alam . atau dkt jambatan kelana jaya ( aku pngill jambatan pulau pinang ) .

pakcik ramli & mak een
tepi federal highway 1130pm






Sumber : kaki share

Sumber :


EmoticonEmoticon