Sembunyikanlah Kegembiraan Kita, Kerana Mungkin Ada Yang Sedang Berduka"



Log in instagram…

First picture-gambar seorang anak di samping ibunya yang tengah sakit kronik, terlantar di hospital. She seems so sad. Mohon doa dari semua untuk kesihatan mak, katanya.

Scroll bawah lagi-gambar seorang graduan yang berjaya mendapat kerja idaman sebagai doktor gigi. Tunjuk muka bahagia di samping dental equipment, juga di hospital. She seems so happy. Hard work paid off, katanya.

Menarik kan hospital ni. Tempat di mana dua emosi bertembung. Ada yang sedih kerana nikmat kesihatan ditarik. Ada yang gembira kerana nikmat kerjaya diberikan. Ada yang meraung kerana nyawa yang tersayang ditarik. Ada yang bahagia kerana insan tersayang dilahirkan.

Point aku satu je;

Tak perlulah menunjukkan sangat kebahagian kita di social media. Cukup sekadar sekeping dua gambar. Tak perlulah sentiasa update nikmat yang kamu peroleh kepada orang lain. Bimbang akan membuatkan yang sedih terus berduka. Bukankah kita perlu menjaga hubungan dan perasaan sesama manusia. Sedang kita berbahagia, ada yang sedang berduka. Jagalah perasan mereka yang diuji dengan kesusahan.

Berpada-padalah dalam menunjukkan kebahagian. Mungkin itu boleh jadi ujian untuk mengukur tahap keimanan kamu juga. Ya, mungkin kamu ingin berkongsi kebahagiaan kamu dengan orang lain. That makes sense if you are talking about one or two photos. Tapi kalau hari2 kamu post nikmat2 kamu tu, boleh jadi kamu ada sebab lain. Wallahualam.

Elakkanlah dari mengundang fitnah. Memang mulut orang kamu tak boleh tutup dan perspektif orang kamu tak boleh ubah. Tapi kamu boleh ubah perbuatan dan diri kamu. Kamu selamatkan diri kamu dari difitnah. Relatively, kamu selamatkan followers kamu dari bersangka buruk terhadap kamu. Sama-samalah ubah diri kita agar dapat maju selangkah untuk ke syurga.

Besederhanalah di social media. Jika ingin sangat berkongsi kebahagiaan kerana kamu terlampau concern terhadap followers kamu, make doa for them. InsyaAllah para malaikat akan aminkan sama untuk kamu. Hati manusia penuh dengan syaitan yang membisikkan kejahatan. (May refer to tafsir surah an-nas). Jadi tidak mustahil la kalau para followers kamu bersangka buruk terhadap kamu.

Nampak tak bagaimana social media ni boleh menjejaskan iman kita semua. Kita ni orang melayu biasa, yang hidup zaman moden, dan mempunyai iman senipis kulit bawang, dan memang tak boleh nak lari dari social media. Tapi meh la kita sama2 bersihkan social media ni biar ia tak menambahkan timbangan dosa kita nanti. InsyaAllah.

Semua manusia ada masa silamya, ada khilafnya, ada kecacatanya, ada jijiknya, termasuk kamu semua dan aku, tapi takkanlah nak tunggu malaikat turun, bawak keluar hati kita dan sental hati kita dengan air zam-zam kot, baru kita ada the honour untuk bagi satu teguran kepada orang lain. Kemon jangan jadi buta dan tuli. Jangan bangga dan obses sangat dengan nikmat yang sementara ni. Dah la sementara, dipinjamkan pulak tu. Masa tak dapat kau nangis2 mintak doa, dah dapat boleh kerek plak. Ape seh perangai. Haha.

So, in conclusion, aku nak seru kamu, aku dan kita semua, tak payahlah nak batak sangat tayang gambar kebahagian dan nikmat (harta/kerjaya/muka lawa/badan sado/spouse/anak comel/results/awards etc) kat social media ini. Besederhanalah, sebab:

1.Kesian kat orang yang tak berapa nak bernasib baik kat dunia ni.

2.Kesian kat kamu difitnah/disalah anggap/dikutuk/diketawakan/di-nganjing kerana gambar kamu yang orang tak tahu pun niat dan tujuan sebenar kamu upload.

3.Kesian kat para followers yang menfitnah/menyalahanggap/mengutuk/mentertawakan/menganjing gambar kamu tu. Tak pasal2 dapat dosa. Kalau kamu tak upload, mungkin mereka terselamat. InsyaAllah.

4.Apa kau rasa kau sorang je ke ada? Orang lain pon ada jugaklah. Haha.

Okay kamu semua jadi saksi aku dah amar makruf nahi munkar eh. Nanti kat akhirat nanti jangan claim aku tak tegur. Aku sure kene bash punya ni. Sorry la kalau ada yang terasa. Memang aku tuju untuk kau pon haha. K chow.

Yang baik datang dari Allah, yang tak baik semua disebabkan oleh kelemahan diri ini. May peace be upon you all!


Sumber : kaki share

Sumber :


EmoticonEmoticon