Tinggal Di Kawasan Kos Rendah Memang Pening Layan Kerenah Manusia


Betul apa yang orang pernah cakap pada aku dulu, kalau kau tak nak pening layan perangai pelik manusia, jangan tinggal di kawasan kos rendah atau sederhana rendah. Sebab apa?

1. Pendidikan
Kediaman macam ini kebiasaannya untuk mereka yang berada di dalam golongan berpendapatan rendah dan sederhana rendah dan secara amnya, golongan-golongan yang duduk di sini kebanyakkannya bukan orang-orang terpelajar. Jadi, kau bayangkan sendiri macam mana kalau nak hadap golongon-golongan macam ini.

2. Parking sesuka hati
Masalah parking memang wujud di mana-mana, tapi kalau tempat macam ini, kau bayangkan kalau satu rumah ada tiga bilik dan setiap bilik ada dua buah kereta? Tak macam sesak pulak nanti. Bila semua pakat parking kat kiri kanan jalan, tak ke sempit jalan tu? Bukan semua orang yang mampu pakai Axia macam abang.

3. Buang sampah ikut tingkap
Rujuk balik poin no. 1, semuanya bermula dengan pendidikan. Kebanyakkan orang di sini lebih suka menggunakan kaedah semulajadi dengan memanipulasikan kegunaan graviti dan biodegradasi.

4. Lif dan kawasan tangga
Ramai yang duduk di sini sebenarnya setakat menyewa sebab rata-rata yang beli kediaman macam ini memang tidak akan duduk sendiri. Jadi tidak hairanlah bila kau duduk lenjan butang lif, tendang pintu dan conteng dinding macam lif tu bukan bapak kau yang punya, tapi hak milik tunggal kau.

Masalah tangga pula, kebanyakkan orang kat kawasan macam ini tidak tahu gunakan tandas. Macam poin no. 3, mereka lebih suka kaedah semulajadi, jadi setakat kencing kat tangga apa ada masalah, bukannya buang air besar pun.

4. Warga asing
Apa yang kau harapkan? Dah duduk kawasan macam ni, pastinya penuh dengan warga-warga asing yang pelbagai bau dan perangai. Paling tak tahan kalau nasih kau tak baik, kau duduk satu lif dengan mereka lepas waktu kerja. Hapak!

5. Maksiat
Bila kau sudah duduk sekali dengan warga asing, kau kena biasakan lihat adegan mereka membawa keluar masuk betina sundal ke dalam rumah mereka. Nak dikatakan bini tidak mungkin, sebab kejap dia masuk rumah sini, kejap masuk rumah sana.

6. Pihak pengurusan
Pihak pengurusan yang tidak cekap turut menyumbang kepada mismanagement kediaman jenais macam ini. Maklumlah, banyak sangat jenis perangai manusia, kadang-kadang management pun penat nak hadap atau mungkin sudah fedup.

7. Attitude
Boleh dikatakan kebanyakkan orang yang duduk di sini mengalami masalah atttitude. Tak percaya? Balik nanti try tegur kalau mereka ada buat silap, mesti kau kena maki.

And again, semuanya bergantung kepada tahap kesedaran dan sikap bertimbang rasa masing-masing. Bukan semua yang bergaji besar berperangai seperti manusia. Tetapi majoriti yang bergaji kecil sebenarnya berperangai tidak cukup manusia. Pelik kan?


Sumber : kaki share

Sumber :


EmoticonEmoticon